söndag 12 november 2017

Värdegrund....

....i all ära men för mig klingar det falskt numera.
Rättvisegrund tilltalar mig betydligt mer.
Värdegrund har för länge sedan mist sin mening och ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte ordet.
Alla människors lika värde?
I vilket stadie då?
Visserligen föds vi alla lika nakna men sedan skiter det sig uppenbarligen för en hel del av mänskligheten och deras "värde" naggas i kanten. Somliga blir totalt värdelösa om du frågar mig. 
Det är i det läget begreppet rättvisegrund borde komma i bruk men i det här landet kan man inte ens stava till ordet, allra minst de maktfullkomliga, "förtroendevalda".
Nu skulle jag naturligtvis räkna upp allt orättvist men till det räcker vare sig min tid eller min ork, det enda jag kan göra för att protestera och reagera över allt som pågår i det här landet är att dela inlägg på Facebook som upprör och berör. 
Ganska fegt det erkänner jag men jag vågar faktiskt inte kommentera och uttrycka min, på rättvisegrundade mening för då är faran stor att jag blir klassad som det mesta som slutar på -ist.
Jag slutar som jag gjorde i begynnelsen på bloggandet men med ett litet tillägg:
"Jag är så glad att jag är svensk....i helvete heller!  Snarare tvärs om! Jag är rädd, frustrerad och djävligt förbannad över hur makthavarna beter sig och använder begreppet "värdegrund" för att rättfärdiga sina fullkomligt horribla beslut när dom istället skulle agera och regera utifrån rättvisegrund!


Inga kommentarer: