fredag 2 december 2016

I vår datoriserade värld.....

....gäller det att hänga med!
Spelar ingen roll om du är 90 år eller ännu äldre, det förväntas att du ska ha t ex en dator.
Mamma, 93 år får ofta rådet att gå in på den ena eller den andra sidan för information och då gäller det som oftast från personal inom vård och omsorg.
En läkare informerade mig att det finns tre olika datasystem inom vårdsektorn i Sverige och att de inte kommunicerar med varandra.
Själv pendlade han till ett annat län som stafettläkare för deras system var så komplicerat att han som var kunnig på just det kunde begära mer betalt.
För en tid sedan tog jag steget och listade om mig beträffande vårdcentral och till den ändan behövde jag få ut min journal.
Och här skiter det sig!
Igen!
Man skriver ut hela journalen på papper!
Jag hade i min enfald trott att jag kunde hämta ett litet USB-minne för att lämna över till den nya vårdcentralen.
Så nu får jag, efter att nästan dagligen försökt komma i kontakt med "gamla" vårdcentralen per telefon, intalat meddelande, mail osv. i mer än en vecka vänta ytterligare fem-sex dagar för att själv kunna hämta ut pappersbunten.
Hur svårt kan det vara!
Pengar går att "swischa" men lite text.......!
Som sagt: Det gäller att hänga med!

Inga kommentarer: